קידוח קיר בטון באופן עצמאי – כך תעשו את זה נכון

פעמים רבות אנו עלולים להיתקל בבית בצורך לקדוח בקיר בטון, וקל להתבלבל ולחשוב שהפעולה תהיה די דומה לקידוח בכל קיר אחר.

אבל בטון הוא חומר חזק הרבה יותר מגבס ומחומרים אחרים המשמשים לקירות, ולכן יש צורך לדעת כיצד לקדוח בהם נכון ובאופן זהיר, כדי לא לייצר קידוחים שגויים שלא יועילו לנו ושעשויים רק לפגוע בקיר.

באמצעות המדריך המקיף לקידוח קיר בטון גם אתם תוכלו לקדוח באופן עצמאי בצורה נכונה ואחראית.

שלב ראשון: משיגים פטישון

כדי לקדוח היטב בבטון, יש לעשות שימוש בפטישון – כלי העבודה הזה דומה במראהו למקדחה והוא גם פועל באופן די דומה לה, אך הוא משלב במנגנון שלו גם קפיץ שגורם לבורג שלו להקיש על הקיר תוך כדי פעולת הקדיחה שלה.

את הפטישון ניתן לקנות או לשכור, ומומלץ להשקיע ולבחור בפטישון איכותי ככל הניתן.

פטישונים איכותיים הם עצמתיים יותר והם עשויים לכלול בהם פונקציות מרובות יותר, ביניהן:

  • הגדרת מהירות
  • הגדרת עומק מרבי
  • אחיזה נוחה יותר
  • אחיזה לשתי ידיים

אחרי שבחרנו את הפטישון שלנו, צריך להכיר אותו היטב – יש לקרוא את המדריך למשתמש, להכיר את הפונקציות השונות של המכשיר וכיצד לתפעל אותן, ואף לבחון אותן בזהירות כדי להרגיש בנוח עם הפטישון בטרם שמתחילים לקדוח.

שלב שני: הכנת הפטישון

יש לבחור בבורג איכותי לפטישון, כזה אשר אכן מסוגל להתמודד עם הפעילות האינטנסיבית של קידוח והקשה בבטון.

עלינו לבחור את הבורג בהתאם לקוטר שאנו רוצים לקדוח בו, וכן לנקוט באמצעים הבאים:

  • בחירת עומק: יש לבחור מראש מהו העומק הרצוי לקידוח – אם מדובר בתליית חפצים קלים יחסית, שני סנטימטרים וחצי אמורים להספיק.
  • אורך החריצים: אורך החלק המחורץ של הבורג צריך להיות לפחות כאורך עומק הקידוח שאליו אנו מכוונים, שכן החריצים מסייעים בסילוק האבק החוצה.
  • הגדרת עומק: אם הפטישון מאפשר הגדרת מגבלת עומק, יש להגדיר אותה על פי העומק שקבענו שאליו נרצה לקדוח – באם אין הגדרה שכזו, ניתן לסמן את העומק על גבי הבורג עצמו, באמצעות חתיכת נייר דביק שנלפף סביב מקום הגבול.

שלב שלישי: החזקה נכונה ובטיחות

יש להחזיק את הפטישון ביד החזקה כפי שמחזיקים אקדח – היד מלופפת סביב הידית והאצבע המורה שולטת על לחצן ההפעלה, וכל זאת כאשר הפטישון ישר וחלקו העליון פונה מעלה.

באם יש לפטישון אחיזה עבור היד השנייה, יש לאחוז בה, ובאם אין כזו אחיזה, יש לאחוז את הפטישון מאחור עם היד השנייה.

בנוסף לכך, יש לנקוט בכל אמצעי הבטיחות בזמן הקידוח, ובמיוחד אלו שצוינו במדריך למשתמש:

  • משקפי מגן
  • אטמי אזניים
  • כפפות עבות

שלב רביעי: מתחילים בקידוח

כעת ניתן להתחיל בקידוח, אבל יש לעשות זאת בזהירות כדי להבטיח שליטה מלאה על הפטישון ועל המלאכה.

כדי להבטיח קידוח מוצלח, עלינו לנקוט בכל אמצעי הזהירות והדיוק ולבצע את העבודה באופן איטי ויציב:

  • מסמנים את נקודת הקידוח: מסמנים באמצעות עיפרון את נקודת הקידוח, באמצעות ציור של נקודה קטנה או באמצעות סימון של איקס.
  • קודחים ברכות ושטחיות: מתחילים בקידוח רך ושטחי, תוך שימוש בעצמה נמוכה של הקשה, ואם ניתן להגדיר מהירות, גם עצמה נמוכה של מהירות, ויוצרים גומחה של מספר מילימטרים בודדים.
  • מתחילים בקידוח: כאשר הגומחה מוכנה, מעלים את המהירות והעצמה ומתחילים בקידוח – אין להפעיל כוח רב על המקדחה, עדיף לשמור על עבודה איטית שיש לנו שליטה מלאה עליה מאשר עבודה מהירה שאין לנו שליטה עליה.
  • מנקים מידי 20 שניות: כל 20 שניות בערך, מפסיקים את הקידוח, מוצאים את הפטישון מן החור ומכניסים אותו שוב פנימה – כך ניתן לסלק את האבק, והדבר מסייע גם לפטישון להתקרר במעט.
  • התגברות על מכשולים: לפעמים אנו מגיעים לשכבה שהפטישון מתקשה לעבור, אז ניתן להוציא אותו, והכניס בורג מתאים ולהכות בזהירות באמצעות פטיש כדי להתגבר על השכבה – אך יש לשים לב אם השכבה אינה פלדה המשומשת לבטון מזוין, אם אנו רואים ניצוצות או מתכת בתוך החור, אפשר להיות בטוחים שקידוח בהם יהרוס את הפטישון, ויש להשתמש במכשיר לחיתוך מתכת.
  • ניקיון: בסיום העבודה, כדאי לנקות את החור באבק – ניתן להשתמש בפחית של אוויר דחוס כדי לשחרר אוויר אל תוך החור אשר יוציא את האבק מעיגון, וכך או אחרת לסיים באמצעות שימוש בשואב אבק.

שאלות ותשובות

האם צריך להכניס מים לחור שאנו קודחים בבטון?

אין צורך להכניס מים לחור רק כדי לקדוח, אבל המים בהחלט עשויים לסייע בסילוק האבק, כאשר הם יגרמו לו להידבק וכך לנוע באמצעות החריצים של המברג החוצה מן החור.

איך אני ידע לא לקדוח בקווי מים או חשמל?

אם איננו יודעים היכן עוברים קווי המים והחשמל בקיר, אין דרך לדעת את זה בלי בדיקה מקצועית – יש לבדוק בתוכניות הבניין או באמצעות איש מקצוע שמסוגל לאתר את הקווים בטרם תחילת הקידוח.

אני קודח אבל החור שנוצר הוא בקוטר רחב יותר ממה שאני רוצה – מה הסיבה לכך?

יכולות להיות לכך שתי סיבות – או שהוויברציה של הפטישון גבוהה מידי, או שהבורג לא יציב במעגן שלו בפטישון, ויש לעגן אותו טוב יותר.

מה עלי לעשות אם אני צריך לקדוח בבטון אך אין לי פטישון?

אין אפשרויות רבות אחרות, ולכן כדאי לקנות פטישון אם הקידוח הוא פעולה חוזרת, או להשכיר אחד אם מדובר בעבודה חד פעמית.

איך אפשר לנקות היטב חור עמוק מאבק?

ניתן להשתמש פשוט בשואב אבק – לא צריך להניח את השואב אבק באופן ישיר על גבי החור, אלא יש ליצור גומחה קטנה עם האצבעות שתגרום לכניסה מבוקרת של אוויר, כך ייווצרו התנאים הטובים ביותר עבור האבק להשתחרר.

קידוח נכון לתוצאות מיטביות

קידוח בטון הוא פעולה מאתגרת הרבה יותר מאשר פעולות קידוח ותיקונים אחרות בבית, וזאת כתוצאה מהעצמה הגבוהה ביותר של הבטון.

נקיטת אמצעי זהירות וביצוע עבודה מבוקרת וזהירה מבטיחה תוצאות מיטביות, אשר גם יועילו למטרות שלשמן אנו רוצים לקדוח, וגם ידאגו שלא ייגרם נזק כלשהו לקיר שעשוי לפגוע באלמנטים אחרים לאחר מכן.

אך לצד הדאגה לקיר עצמו ולתקינות הפטישון, יש לדאוג גם לעצמנו – קידוח בטון נוטה לשחרר אבק רב ולהיות רועש במיוחד, ולכן עלינו לנקוט באמצעי הזהירות הנדרשים כדי להבטיח שבתום העבודה כל הצדדים יהיו תקינים.

לייעוץ והצעת מחיר לחצו כאן

הזמנת עבודה